Fundația HEKS/EPER România și Fundația Creștină Diakonia Sf. Gheorghe au organizat vineri, 26 mai 2023, un eveniment de advocacy privind programele educaționale Școală după Școală și consilierea în carieră. La eveniment au participat dl. Peter Makkai – Secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, reprezentanți ai ISJ, AJOFM, AJPIS, DGASP și CJRAE din județul Covasna, directori ai școlilor colaboratoare din proiectele implementate în județul Covasna de cele două fundații, reprezentanți ai altor ONG-uri și reprezentanți ai presei.
În cadrul evenimentului, au fost prezentate cele două proiecte implementate în județul Covasna, activitățile și rezultatele obținute până acum, provocările întâmpinate, legislația actuală privind programele educaționale Școală după Școală și consilierea în carieră precum și recomandări propuse.
Fundația Creștină Diakonia Sf. Gheorghe desfăşoară programe de tipul Școală după Școală (SDS) în județul Covasna de peste 10 ani, iar începând cu anul 2015 cu sprijinul financiar al Fundației HEKS/EPER Elveția. În acest an școlar, beneficiază de acest program 515 copii, din 18 localități, cu implicarea a 34 cadre didactice. Acest an școlar fiind ultimul an de proiect, principala provocare o reprezintă susținerea financiară a programului. Programul se bucură de o largă susținere la nivel local, inclusiv financiară, din partea autorităților locale (Consiliul Județean și consiliile locale), a părinților, a mediului de afaceri și a persoanelor fizice. Pe de altă parte, în ceea ce privește susținerea financiară a programului la nivel național, situația este neclară. Legislația în vigoare (LEGEA nr. 186 din 20 august 2020, respectiv OUG 6/2021, aprobată prin Legea 323/29.12.2021), care prevedea finanțarea programului SDS de către stat, respectiv elaborarea și aprobarea normelor de aplicare și a regulilor de decontare, nu a fost aplicată până acum. Conform noii legi (Legea învățământului preuniversitar): “Finanțarea programului „Școală după școală” poate fi făcută inclusiv prin fonduri externe nerambursabile ori din bugetele autorităților administrației publice locale, în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile.” Această prevedere necesită mai multe clarificări:
Al doilea proiect implementat în județul Covasna este “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România”. Proiectul abordează tranziția de la clasa a VIII-a la educația profesională, pe de o parte, în timp ce, pe de altă parte, întărește legăturile dintre angajatori, solicitanți de locuri de muncă, inspectoratul școlar și școlile profesionale pentru a îmbunătăți calitatea educației profesionale și a spori perspectivele de angajare ale tinerilor absolvenți ai școlilor profesionale.
În cadrul evenimentului a fost prezentat studiul “Sistemul de consiliere în carieră din România. Analiză empirică și legislativă, cu focus pe județele: Covasna, Mureș și Sibiu”, realizat anul trecut în cadrul proiectului, de către echipa Cognitrom. Acest studiu include o cercetare privind legislația care reglementează activitatea de consiliere școlară, o analiză empirică a procesului de consiliere în carieră, cu focus pe județele: Covasna, Mureș și Sibiu și o serie de recomandări. Discuțiile au vizat numărul de elevi alocați unui post de consilier școlar și alte aspecte legate de activitatea de consiliere. Conform Legii nr.133/2020 pentru completarea art. 83 din Legea educației naționale nr. 1/2011, unui post de consilier școlar îi este alocat un număr maxim de 600 de elevi, respectiv un număr maxim de 300 de preșcolari. Pe de altă parte, media copiilor per consilier școlar, în cele 3 județe incluse în studiu, variază între 900 – 1000/1. De asemenea, există o discrepanță majoră în ce privește accesul și calitatea serviciilor de consiliere în carieră oferită copiilor din mediul rural versus urban, în mediul rural fiind doar între 14% și 21% din cabinetele de asistență psihopedagogică existente la nivelul unui județ (14% – Sibiu, 17% – Covasna și 21% Mureș).