Ieri, 23 mai 2024, ne-am bucurat să ne întâlnim pentru prima oară în format extins cu peste 40 de reprezentanți ai ecosistemului educațional și ai societății civile din România, în cadrul mesei rotunde virtuale „Orientarea în carieră, parte esențială a procesului de consiliere școlară. Propuneri de politici publice din județele Covasna, Alba și Sibiu”. Am avut alături de noi directori, profesori, consilieri școlari, inspectorate județene, Centre de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE și CMBRAE), ONG-uri, reprezentanți ai mediului de afaceri și, extrem de important, Ministerul Educației.
În ultimul an Centrul Român de Politici Europene (CRPE) a realizat analize și propuneri de politici publice în domeniul consilierii școlare și a orientării în carieră bazate pe experiența implementării proiectelor “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și “De la educație la muncă decentă, județul Sibiu”, coordonate de Fundația HEKS/EPER România.
În acest moment provocările sunt multiple și pornesc de la numărul insuficient al profesioniștilor din școli (chiar dacă recent a crescut cu 50% numărul de consilieri în sistem), la capacitatea redusă a acestora de a acoperi multitudinea problematicilor de natură psiho-pedagocică cu care se confruntă tinerii, la lipsa unor metodologii, strategii și instrumente validate pentru orientarea în carieră.
Însă discuțiile de ieri și informațiile împărtășite ne dau speranță. În laboratorul Ministerului Educației se pregătesc proiecte și măsuri care vor adresa o mare parte din aceste provocări. Salutăm în mod special atenția sporită în a diminua disparitățile accesului la servicii de consiliere și orientare școlară pentru elevii din mediul rural și comunități dezavantajate, precum și fixarea unui set minimal de activități de consiliere în carieră.
De asemenea, participanții au dezbătut diverse aspecte tehnice și bune practici desprinse din activitatea lor “la firul ierbii” și s-au conturat noi colaborări și proiecte.
A fost un prim pas în constituirea unei comunități de care școlile și copiii au foarte mare nevoie, pe o temă de politici publice insuficient abordată până acum.