Recent, a fost editat un nou manual care se adresează educatorilor, profesorilor și pedagogilor care lucrează în domeniul social-filantropic și educațional. Volumul îmbină aspecte teoretice cu sugestii și exemple de activități practice care pot fi puse în aplicare la clasă, în cadrul programelor „școală după școală”, în centre de zi sau case de tip familial, constituindu-se ca un ghid care permite cadrelor didactice să lucreze nu numai cu dimensiunea rațional-intelectuală a a elevilor, ci și cu cea emoțională, motivațională, atitudinală și socială a acestora. Manualul a fost editat în cadrul Editurii Reîntregirea, cu binecuvântarea Înaltpresfințitului Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei.
„Cartea, în ansamblul său, este rodul experienței și a conexiunilor autentice în lucrul cu copii, a multiplelor interacțiuni pe care le-am avut de-a lungul timpului cu oameni dedicați și responsabili, implicați sub diferite forme în domeniul socio-educațional. Este rodul momentelor de grație în care am simțit, alături de colegii noștrii, că suntem conectați la o perspectivă comună, pe care încercăm să o transmitem mai departe. Viața noastră este plină de sens în mod proporțional cu adâncimile responsabilității pe care ne-o asumăm. Suntem implicați în mod autentic în ameliorarea lucrurilor, minimizând suferința nenecesară, încurajându-I pe cei de lângă noi, cu vorba și prin exemplul personal, limitând reaua-voință din inimile noastre și din inimile celorlați” – au declarat autoarele Manualului, psiholog Nicoleta Presecan și profesor Laura Larisa Popa.
În luna iunie 2021 s-au desfășurat cursuri de instruire cu privire la folosirea Manualului de educație incluzivă, la care au participat 32 de profesori și 16 voluntari implicați în proiectul „Prin educație spre vocație!”. Profesorii au fost familiarizați cu tehnici și metode care vizează dezvoltarea inteligenței emoționale, exersarea unor comportamente și atitudini dezirabile sau cunoașterea și consolidarea talentelor, aptitudinilor și virtuților. De asemenea, instruirea a vizat dezvoltarea abilităților profesorilor de a răspunde optim atunci când se confruntă cu problemele de comportament ale copiilor (agresivitate, bullying, atitudini opozante față de adulți) sau cu blocajele în comunicare și răspuns și comportamentele evitative asociate cu anxietatea școlară.
„Au fost abordate, totodată, în cadrul manualului și în cadrul cursurilor, modalitățile eficiente de comunicare cu părinții, au fost diseminate tehnici de gestionare a emoțiilor și strategii de cultivare a inteligenței emoționale si relationale în cadrul școlii și a fost evidențiată importanța sincronizării în viața de zi cu zi a comportamentelor pe care le avem cu valorile noastre cardinale, fie că este vorba de profesionalism, familie, moralitate, onoare, libertate, demnitate sau credință; doar astfel putem genera energia, calmul și implicarea de care copiii au nevoie.” – a declarat Daniela Truța, Manager de proiect.
Proiectul „Educație spre vocație!” este implementat de Asociația „Filantropia Ortodoxă Alba Iullia” în parteneriat cu Fundația HEKS/EPER România, Fundația FAER Reghin și NEWschool Norvegia, în cadrul unei finanțări prin Granturile Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare locală. Obiectivul proiectului este Creșterea gradului de incluziune social și menținerea în sistemul de educaţie a 645 de elevi însituații de risc din regiunile Centru si Nord–Vest prin crearea de activități de tipul „Școală după școală!”, operator de program fiind Fondul Român de Dezvoltare Socială.
Persoană de contact:
Manager de proiect
Truța Daniela
e-mail: filantropia_ortodoxa@yahoo.com
website pages: www.filantropiaortodoxa.ro, www.eeagrants.ro, www.frds.ro