Promovarea Învățământului Profesional și Tehnic: bune practici la nivel European

  • 11/03/2025
  • Noutati
  • admin
  • Promovarea Învățământului Profesional și Tehnic: bune practici la nivel European

    În România, învățământul profesional și tehnic (IPT) este adesea văzut ca o alegere de compromis. Mulți părinți și profesori îl consideră o opțiune mai puțin valoroasă, iar imaginea lui este marcată de prejudecăți. În realitate, IPT oferă oportunități diverse și formează specialiști în diverse domenii. Pentru a schimba modul în care este perceput și pentru a-l transforma într-o opțiune educațională mai atractivă, Fundația HEKS/EPER România și CRPE au elaborat un policy brief cu recomandări punctuale despre promovarea IPT.

    In documentul de față, ne dorim să oferim o colecție de bune practici, care sǎ sprijine atât instituțiile publice responsabile, cât şi actori non-guvernamentali interesați de promovarea invatamantului profesional si tehnic. 

    De ce este nevoie de o schimbare?

    1. Prejudecăți și dezinformare:

    • Un sondaj CEDEFOP din 2017 a arătat că 70% dintre respondenți asociază IPT doar cu munca manuală, ignorând diversitatea profesiilor pe care le oferă
    • În România, studiile arată că elevii de clasa a VIII-a se tem de desconsiderarea socială dacă aleg o școală profesională.

    2. Lipsa de informare:

    • Mulți elevi și părinți nu sunt conștienți de oportunitățile reale pe care le oferă IPT

    3. Promovare ineficientă:

    • Deși există inițiative de promovare, acestea sunt adesea fragmentate și lipsite de o strategie coerentă la nivel local sau național.

    Soluțiile propuse:

    Pentru a schimba percepția asupra IPT și a-l face o opțiune atractivă pentru tineri, Fundația HEKS/EPER România și CRPE propun:

    1. O strategie națională coerentă:

    • Dezvoltarea unei strategii naționale integrate de conștientizare și informare cu privire la învǎțǎmântul profesional și tehnic, pentru a schimba mentalitățile și să evidențieze beneficiile IPT.
    • Utilizarea instrumentelor interactive și adaptabile, cum ar fi platforme online, aplicații mobile și evenimente interactive.
    • Implicarea activă a tuturor actorilor relevanți: elevi, părinți, profesori, angajatori, autorități locale și naționale.

    2. Finanțare pentru promovare locală:

    • Finanțarea unităților de învățământ IPT pentru a-și promova oferta educațională în comunitățile locale, adaptându-se la nevoile specifice ale tinerilor.
    • Organizarea de evenimente în școlile gimnaziale, cu participarea elevilor, părinților și a angajatorilor.

    Exemple de bune practici la nivel european

    • Danemarca: Elevii din IPT vizitează școlile gimnaziale pentru a-și împărtăși experiențele.
    • Bulgaria: O aplicație mobilă oferă instrumente de orientare în carieră și promovează IPT.
    • Lituania: Elevii experimentează diferite profesii încă din gimnaziu, prin module vocaționale.

    O schimbare reală în percepția și atractivitatea IPT nu poate avea loc fără o strategie coerentă, implicare activă din partea tuturor actorilor și o promovare bine structurată. Experiențele de succes din alte țări europene arată că investiția în informare, colaborare și adaptare la nevoile elevilor poate transforma IPT într-o alegere dorită.

    Materialul a fost realizat de către Centrul Român de Politici Europene pentru Fundația HEKS/EPER în România în cadrul proiectelor “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și “De la educație la muncă decentă, județul Sibiu”, proiecte ce urmăresc creșterea accesului la o muncă decentă pentru tinerii adulți provenind din medii vulnerabile.