În România, învățământul profesional și tehnic (IPT) este adesea văzut ca o alegere de compromis. Mulți părinți și profesori îl consideră o opțiune mai puțin valoroasă, iar imaginea lui este marcată de prejudecăți. În realitate, IPT oferă oportunități diverse și formează specialiști în diverse domenii. Pentru a schimba modul în care este perceput și pentru a-l transforma într-o opțiune educațională mai atractivă, Fundația HEKS/EPER România și CRPE au elaborat un policy brief cu recomandări punctuale despre promovarea IPT.
In documentul de față, ne dorim să oferim o colecție de bune practici, care sǎ sprijine atât instituțiile publice responsabile, cât şi actori non-guvernamentali interesați de promovarea invatamantului profesional si tehnic.
De ce este nevoie de o schimbare?
1. Prejudecăți și dezinformare:
2. Lipsa de informare:
3. Promovare ineficientă:
Soluțiile propuse:
Pentru a schimba percepția asupra IPT și a-l face o opțiune atractivă pentru tineri, Fundația HEKS/EPER România și CRPE propun:
1. O strategie națională coerentă:
2. Finanțare pentru promovare locală:
Exemple de bune practici la nivel european
O schimbare reală în percepția și atractivitatea IPT nu poate avea loc fără o strategie coerentă, implicare activă din partea tuturor actorilor și o promovare bine structurată. Experiențele de succes din alte țări europene arată că investiția în informare, colaborare și adaptare la nevoile elevilor poate transforma IPT într-o alegere dorită.
Materialul a fost realizat de către Centrul Român de Politici Europene pentru Fundația HEKS/EPER în România în cadrul proiectelor “Includerea pe piața muncii a tinerilor adulți din medii vulnerabile din România” și “De la educație la muncă decentă, județul Sibiu”, proiecte ce urmăresc creșterea accesului la o muncă decentă pentru tinerii adulți provenind din medii vulnerabile.